Een goede werkplek maak je zo

Mensen met een kantoorbaan zitten – zonder dat ze het echt beseffen –  vaak urenlang achter een beeldscherm. Dit betekent ook dat ze urenlang op dezelfde plek zitten. Hoewel kantoorwerk vaak onschuldig lijkt, kunnen veel mensen klachten krijgen als ze langdurig in dezelfde, verkeerde zithouding zitten. In dit artikel kom je erachter hoe je je werkplek zo goed mogelijk kunt aanpassen aan het menselijk lichaam, ook wel ergonomie genoemd, zodat jij nooit meer last hebt van onverklaarbare rug- of nekklachten. Ook lees je hier tips over hoe je kunt sporten tijdens je werk.

Ergonomische inrichting van je werkplek

Het is belangrijk om je werkplek op een goede manier in te richten. Het komt heel nauw hoe hoog je zit, bijvoorbeeld. Volg bij het inrichten van je werkplek de volgende richtlijnen. Zorg dat je zo kunt zitten, dat je bekken hoger zijn dan je knieën. Ga goed achteraan in je stoel zitten en zorg dat je nog een vuist tussen de rand van de stoel en de kniekuil kunt plaatsen. Koop een dynamische bureaustoel, waarvan de rug- en/ of zitleuning kunnen bewegen en pas de stoel zo goed mogelijk aan aan je lichaam. Plaats bovendien de armsteunen en je bureau op ellebooghoogte.

Plaats van de computer

Ook de plaats en hoogte van je computer zijn belangrijk: de bovenrand van je beeldscherm moet maximaal op ooghoogte zitten. Zo valt de rustblik van je ogen in het midden van het scherm. Daarnaast moet je je scherm op een armlengte afstand plaatsen. Als je de letters op deze afstand niet goed kunt lezen, kun je het lettertype vergroten. Je toetsenbord moet 15 centimeter van de tafelrand afstaan, zodat je je armen kunt laten rusten op het bureau. Koop ook een zo dun mogelijk toetsenbord.

Tip: koop een zit-sta bureau

Steeds meer mensen gebruiken een zit-sta bureau, een bureau dat je zo kunt verstellen, dat je er zowel zittend als staand achter kunt werken. Het klinkt misschien een beetje gek, staand werken, maar het is enorm goed voor je bloedsomloop. Een zit-sta bureau helpt je om je werkhouding af te wisselen, waardoor je niet meer de hele dag in dezelfde houding zit. Dit vermindert klachten in de rug, nek of schouders. Bijkomend voordeel is dat je zelfs kunt sporten tijdens je werk. Je kunt namelijk zelfs fietsend of lopend werken, waardoor je ’s avonds niet meer naar de sportschool hoeft. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *